Proiectata de catre reputatul arhitect roman Elie Radu si construita in 1884, Gara din Moinesti este una dintre cele mai vechi gari de pe teritoriul Romaniei. Arhitectura simpla, dar impresionanta pentru acele vremuri, a facut ca ea sa aiba parte de inca trei "surori" gemene construite la Pucioasa, Odobesti si Segarcea.

Imediat dupa constructie, gara a devenit functionala si a deservit linia 508 dedicata atat transportului public de persoane, cat si pentru cel de marfa, in special vagoane de tip cisterna cu pacura.

Daca pana prin 2001 inca a mai circulat garnitura de calatori ce facea legatura intre Moinesti si Comanesti, la scurt timp acesta a fost anulata si moinestenii n-au mai avut ocazia sa experimenteze placutele sentimente oferite de o calatorie scurta dar pitoreasca in vechile vagoane ale CFR-ului.

Povestea garii insa nu se termina, ea fiind transformata pe jumatate in autogara si deserveste si astazi ca si gazda pentru companiile de transport privat de tip maxi-taxi. Ideea n-a fost neaparat una rea, dar punerea ei in practica lasa enorm de dorit.

Astfel, ceea ce n-a reusit sa strice trecerea timpului... au reusit administratorii Garii din Moinesti. Si nu ne referim aici doar la faptul ca s-au operat modificari compartimentale de ordin administrativ asupra interioarelor, cat mai ales la faptul ca totul s-a facut pe sistem "dupa noi...potopul", fara sa se tina cont de vechimea si arhitectura clasica a stabilimentului.

Astfel au aparut case de bilete noi, mini sali de asteptare, spatii de birouri, chioscuri si chiar un aprozar care functioneaza in corpul principal al autogarii. Nu mai spunem de haosul general care domneste in toata zona respectiva, marcarea defectuoasa a peroanelor sau lipsa unor panouri updatate la zi cu plecarile si sosirile microbuzelor de calatori.

Ceea ce insa ne-a "dat pe spate" aproape la propriu, au fost marcajele pictate pe cladire. Ca si cum nu era de-ajuns de rau ca s-a folosit vopsea direct pe frumoasele caramizi ale garii, exista marcaje care se dubleaza reciproc si chiar unul scris invers si care poate fi citit doar "in oglinda". Ce fel de oameni sunt aceia care au permis sa se intample asa ceva si nu au luat masura de stergere a acestor marcaje? Noi speram doar ca nu mai sunt si astazi in functie.

Este de neconceput ca o locatie atat de incarcata de istorie sa ajunga la cheremul unor firme de transport care au instalat dupa preferinta usi metalice, termopane, grilaje sau alte elemente de structura care n-ar fi trebuit sa altereze niciodata aspectul original. Nu era mai bine sa se fi impus de la bun inceput companiilor care si-au dorit sa activeze in incinta garii sa nu modifice in niciun fel aspectul cladirii si cel mult sa investeasca in reconditionarea tamplariei originale sau inlocuirea acesteia cu una noua identica? Probabil ca da, dar acum este mult prea tarziu.

Nu ne ramane decat sa speram ca macar in al 12-lea ceas cineva se va sesiza si va interzice efectuarea oricaror (alte) modificari de ordin estetic asupra Garii din Moinesti si incadrarea acesteia in randul monumentelor de patrimoniu. Credem ca inclusiv o solutie de reactivare a garniturii de calatori pe ruta Moinesti - Comanesti ar putea deveni viabila daca ea va include o locomotiva si cateva vagoane de epoca si va circula in scop turistic, macar in anumite perioade ale anului.

Galerie Foto (anul 2011):

Moinesteanul.ro

Back to Top

Folosim cookie-urile pentru a îmbunătăți experiența dvs. pe acest site. Folosiți butonul pentru a vă exprima acordul privind folosirea acestora.